Abort

Jag har en väldigt bestämd syn på abort, det är kvinnans val. Om hon däremot ber mig om åsikt, så ger jag den. I grunden så är min inställning att nej, jag skulle inte vilja att ett barn som är mitt blev bortaborterat, oavsett om jag hade ett förhållande med mamman eller inte. Däremot skulle jag inte anse att hon gjort något fel för det!

I en debattartikel i SvD skriver Ann-Lis Söderbergbl annat:

Skolans läroplan bör omfattas av kontinuerlig, kvalitetssäkrad sexualundervisning och abortförebyggande information från och med senast årskurs sju. Frågor som etik, moral, värderingar, livsfrågor och människovärde måste få ett ökat utrymme i skolplanen.

Precis som att det är oetiskt, omoraliskt och värdelöst att genomföra en abort. Det är det inte, man kan fatta etiska beslut som mynnar ut i abort. T.ex. efter våldtäkter och liknande, men detta ser inte abortmotståndarna. Vidare skriver Ann-Lis:

Viktigt att personal som arbetar vid ungdomsmottagningen förmedlar information på ett objektivt sätt och inte utövar påtryckningar om abort på den unga gravida kvinnan.

Det är lika viktigt att dom inte utöver påtryckningar för att barnet skall behållas, det måste hela tiden handla om att ge mamman information och låta henne fatta beslutet själv! Ann-Lis visar gång på gång i artikeln att hon inte tycker det, t.ex. genom att skriva:

Barnmorskans förhållningssätt ska vara objektivt och utgå ifrån att graviditet är något positivt och barnmorskor bör stödja kvinnan i hennes eventuella ­beslut att fullfölja graviditeten.

I Ann-Lis värld är det viktigt att man är objektiv när det handlar om att inte rekommendera abort, men subjektiv när det handlar om att råda mot detsamma.

En kvinnas kropp är hennes ansvar, hon skall givetvis få stöd och råd från dom instanser hon vill, men jag tycker man har rätt att veta rådgivarens personliga ställningstagande i frågan. Detta är otroligt viktigt för att man ska kunna tolka råden man får.

Jag tror att abortmotståndare i högre utsträckning ger råd baserat på deras åsikt än vad abortvänner gör som kan se fördelar med både abort och graviditet.

Vad Ann-Lis också låter bli att skriva om är att hon är Kristdemokrat och alltså har ett uttalat politiskt abortmotstånd, men det är ju inte riktigt lika fint att vara kristdemokrat som sjuksköterska, förstår ju även hon, så hon har låtit bli att skriva ut det… Tänk på det!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

