Det där med friskolor

Framförallt dom religiösa friskolorna är en het fråga rätt ofta, nu senast har Marita Ulvskog uttalat sig i SvD vilket lett till massor av reaktioner i bloggosfären. Självklart kan jag inte låta en så intressant fråga helt slippa förbi mig! :)

Friskolor är jag emot av lite olika anledningar, den främsta att jag ställer mig tveksam till vad i den kommunala undervisningen som anses vara fel så att det behövs, en annan att det försämrar den kommunala skolans möjligheter att planera sin ekonomi och till sist att den sprider ut lärarkompetensen.

Nej. Jag anser inte att kommunal utbildning håller den klass den borde idag. Jag anser att den definitivt behöver mer resurser. Så, då var vi klara med det. Dessutom är jag för att avskaffa kommunal skola, vilken kommun du är född i ska inte påverka din utbildning utan det ska vara statliga pengar direkt. Nu vill jag veta vad du tycker är så fel med kommunal skola att friskolor behövs?

Den ekonomiska planeringen för den kommunala skolan blir nästan omöjlig med friskolor i kommunen, dom måste ha kapacitet för att alla barn ska kunna gå i den kommunala men får bara pengar för dom som väljer att ha sina barn där. Vad är så viktigt med friskolor att det ska få förstöra utbildningen för dom som väljer att inte ha sina barn i friskolor?

Dom bra lärare som finns borde samlas på färre ställen, inte spridas ut och skapa ett extra behov av fler dåliga, inkompetenta och opedagogiska lärare.

För att se olika responser på Maritas uttalande kan ni dels läsa hos mina goda vänner, trots enorm åsiktsskillnad i vissa frågor, på Tro och Tänk. För åsikter som stämmer mer överens med mina kan jag rekommendera Tobias Schelins inlägg Barn har ingen religionsfrihet vilket framför viktiga poänger med varför just religiösa friskolor är en dålig idé!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

