Kan inte vara lätt

Vi har ett telefonnummer som är väldigt likt telefonnummret till det kommunala bostadsföretaget här i stan. Detta leder oundvikligen till att våran telefon ringer nån gång i veckan och på andra sidan sitter det någon som vill felanmäla något i sin lägenhet.

Ibland frågar dom vart dom kommit, ett kort namn i luren har den effekten på en del när dom väntar sig ett kundservicesvar a’la ”Hej och välkommen till xxx, hur kan jag göra din dag bättre.” och när dom får veta så ber dom om ursäkt och lägger på…

En del börjar med sitt ärende direkt, effektivt men ack så otrevligt. Presentera dig iallafall människa. Dessa hinner prata ett tag, man vill ju inte avbryta, innan man kan tala om att dom har ringt fel.

Sen finns det dom som vägrar inse att dom ringt fel!

Gissa vilken kategori som ringde nyss? Exakt!

En gammal dam som ringer, jag hinner bryta in ganska tidigt och tala om för tanten att hon har ringt fel. ”Näe, jag har slagit numret som jag fick av SOS alarm.” Ehh.. Jaha. Men du har inte kommit till Skebo. ”Jo. Våran hiss är trasig, ringde igår också och det blir bara en massa att man ska trycka 1 och 1.. Vi behöver hissen.”

– Men jag kan inte hjälpa dig frun, du har ringt hem till mig och jag jobbar inte åt Skebo. Du måste ringa Skebo.

Då kommer utan tvekan det som är mest otroligt. Det här slår aldrig fel, varför varför… ”Men vad har dom för nummer då?”

– Du har inte ringt nummerupplysningen heller frun! Du får slå upp det.

Här kan man ju tro att dom ska ge upp iaf, jag börjar ju nästan bli lite burdus i tonen. Men näedå, hon fortsätter med att beklaga sig över att man ska felanmäla på internet, hon och hennes man har minsann ingen dator. Hur ska det då gå till att felanmäla. Det var ju det här numret hon fick.

Var sugen på att ta upp felanmälan, bara säga ”Men va bra att du ringde, vi skickar en kille nån gång nästa månad då!” och sen lägga på… Heh.

Skulle vilja ha en knapp, bara trycka för att skicka felringare vidare. ”Vänta ska jag koppla.”. Fick jag en sån funktion betald av Skebo skulle dom ha mycket mer nöjda kunder, det kan jag lova!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Kan inte vara lätt”

  1. Märtagreta Says:

    Kan tänka mig att två av socknens invånare råkar ut för det samma här, fast då är det lokala häxan de ska till, telefonörerna. Det roliga är att folk inte vill ta in att de faktiskt har ringt fel… tänk den som va så ofelbar!

  2. Peter Says:

    Du får göra som min kollega, han har nästan samma nummer som taxibolaget.
    När det ringer ett okänt nummer mitt i natten en helg svarar han alltid Välkommen till Taxi!
    Sen säger han att en bil är där om 10minuter.

    Där kan man snacka om service.
    Annars är det ju ett bra sätt att få tag på kunder att köra svarttaxi åt. :D


Kommentera

