Bönens helande kraft

Det här inlägget handlar inte om vad rubriken säger. Det här inlägget handlar om trons dödande kraft.

Jag tror på alla människors rätt att ha en tro. Så då var det sagt.

Jag tror inte på alla människors rätt att uppfostra sina barn till en tro. Jag tror inte på alla människors rätt att pga sin egen tro låta bli att ge sina barn medicinsk hjälp.

Ett fall i USA som jag finner lika intressant som tragiskt är det där ett 11 år gammalt barn, ett barn för ungt för att kunna ha nån egen tro enligt min mening, dog pga sina föräldrars tro.

Alla har enligt mig rätt att tro att böner kan hela dom själv och själv låta bli att gå till ett sjukhus men ingen har rätt att låta bli att ta sitt barn till sjukhus pga sin tro. Barn är små och oskyldiga. Dom måste skyddas, vårdas och fostras. Dom får inte utelämnas till någons låtsaskompis!

Jag finner flera saker i artikeln väldigt fascinerande:

  • ”They have a little Bible study of a few people,” said Mr Vergin. ”These are not bizarre people.”
  • The statute contains an exemption for what it refers to as ”treatment through prayer”.

Det där är dom två jag tänker kommentera, även om det finns mer att säga om det.

Mr Vergin är alltså den lokala polischefen. En polischef säger alltså att några som har mördat ett barn, må vara av negligering, inte är bisarra? Jag tycker dom är ytterst bisarra.

Det finns ett undantag i lagen som skulle fälla dessa människor för just bön?!? Vad är det med USA. Aha, så ni bad gud om hjälp. Då är det lugnt att ignorera att gå till sjukhus i två veckor fastän erat barn är väldigt sjukt!

Vad den unga flickan dog av? Diabetes. Hon hade visserligen behövt medicineras resten av sitt liv vilket troligen hade varit kortare än utan diabetes om hon hade fått kommit till sjukhus.

Men hon hade levt idag.

Be gärna för ditt barn. Men skjutsa henne till sjukhuset först.

Editerad: Jag fixade stavfel och tog bort en upprepning.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

