Facklig vinst

En kvinna som blev tvingad av sin arbetsgivare att gå på gudstjänster har efter fackliga förhandlingar nu blivit friat från tvånget som kyrkoherden beskriver som en ”självklarhet”.

Kommer ihåg en liknande händelse när jag själv jobbade på Mörsil-Mattmars kyrkliga samfällighet som vaktmästarassistent. Vaktmästaren säger vid ett tillfälle att han ”tar för givet” att jag är med i Svenska Kyrkan. Att det är en ”självklarhet” för att jag ska ha det jobbet.

Detta var innan jag nått min politiska och ateistiska mognad som jag har idag och jag är ledsen att jag inte hade han framför mig sägandes det nu.

Att tvinga på någon en religion för att dom ska få ett jobb är brottsligt. Omoraliskt ska vi ju inte ens prata om för på den skalan är det fruktansvärt!

Till saken hör dessutom att Svenska Kyrkan inte ens betalade min lön, den fick jag från kommunen. Kommunen betalade ungdomar för att jobba åt kyrkan. Skamligt slöseri av skattepengar, varför lät man mig inte göra något samhällsnyttigt istället? Kyrkan har råd att betala sina sommarjobbare själva. Men jag var glad för sommarjobbet…

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

