Östersund 400 jobb fattigare

Idag kom chockbeskedet att Flextronics lägger ner i Östersund. Att 400 jobb försvinner i en stad som redan drabbats av svåra nedläggningar. I en stad som relativt nyligen förlorat regementet. En stad jag tyvärr måste säga att jag är glad att jag lämnade för tillfället.

Arbetsmarknaden i Östersund måste se väldigt mörk ut just nu, 400 nyarbetslösa fd flextronicsanställda att slåss om jobben med gör det väldigt svårt för dom arbetslösa som bor i staden.

Mitt jämtländska hjärta gråter för både dom som nu förlorar jobben och för dom som får ännu fler att kämpa om dom kvarvarande med. Sen så drabbar ju sådant här även köpkraften i Östersund och det kan i sin tur kosta jobb. Det man på sin höjd kan hoppas på är att callcenterföretagen hittar möjligheter att utvidga och ge Östersund fler skitjobb nu när det finns många välutbildade i stan.

Flyttfirmor lär vara ett hett tips för er som väljer att stanna och själv funderar jag på att köpa övernattningslägenhet. Bör bli en del bostadsrätter till salu i Östersund och inte kan jag tänka mig att dom blir dyra nu!

Det man annars kan hoppas på är att någon etablerar sig och tar vara på all den kunskap som finns i Östersund, den lokal som nu blivit ledig. Ett företag som satsar på att bli stort genom ett nära samarbete med Universitetet och med viljan att expandera och se nya marknader. Det sista Östersund behöver är ännu ett ”enkunds-företag”, ett av dessa företag som egentligen inte är annat än en avdelning av ett stort företag för att enkelt kunna läggas ner. Nej, Östersund behöver stabila företag och stabila företag kräver breda kundkretsar!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Östersund 400 jobb fattigare”

  1. Anonymous Says:

    Hoppas du hörde det roliga i hela sörjan… kära lillebror var ju dit på arbetsintervju, å när han kom ut till bilen så talade G om att de varslat på just det jobbet… E ringde då in till tjejen som gjort intervjun å frågade om det.. å hon var helt utan vetskap om det… bra att flyga dit en från Stockholm, för intervjuer, när man ändå skall lägga ner!!

    Hawqn

  2. berinder Says:

    Jodå, jag hörde, helt bisarr historia…


Kommentera

