Det amerikanska presidentvalet

Det amerikanska presidentvalet är det enskilt viktigaste som sker politiskt i världen. Medges skall att jag tycker att det är lite illa att valen står mellan högerkrafter och högerextremister, men vad skall man förvänta sig av USA.

En kollega sammanfattade för någon månad sedan det kommande presidentvalet ungefär i dom här ordalagen: ”Vi har ett parti som borde ha svårt att vinna men gör allt för att göra det och ett parti som borde kunna ta en promenadseger men gör sitt bästa för att misslyckas.”

Om inte mitt minne sviker mig så var detta strax efter att McCain var klar som presidentkandidat för det republikanska partiet. En krigsveteran som suttit krigsfånge och har alla dom sjuka ideal som amerikaner dras till. Detta samtidigt som demokraternas kvarvarande kandidater är Hillary och Barack.. Jag personligen tycker det är hur coolt som helst att världens mäktigaste äntligen har en reell chans att bli svart eller kvinna, däremot gör demokraterna sitt bästa för att det inte skall bli så.

Hillarys envishet är det största hotet mot en demokratiskt valseger! Hillarys oförmåga att lägga åt sidan sina egna ambitioner, sen egen maktlystenhet, är det som jag tror kommer kosta demokraterna vad som borde ha varit en promenadseger.

Hillary kommer att ge USA en president som i mina ögon får Bush att se ut som en ofarlig barnunge. Bush har kostat världen många liv och McCain kommer kosta världen flera!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

