Krasch med partiet

Borgarna vill starta elitklasser och jag känner att något behöver göras för dom som har lättare än andra att klara skolan. Själv tillbringade jag stora delar av vissa kurser utanför klassrummet med lärarnas medgivande. Det fanns helt enkelt ingen vits i att sitta och lyssna på sånt dom redan gått igenom eller sånt jag läst och förstått både veckor och månader innan.

Att använda ordet elit, som aftonbladet gör, tycker jag är fel. Det som däremot är intressant är att se att alla på en skola, från under till överbegåvade, har behov av personligt stöd. En människa som inte får det ståd h*n behöver för att utvecklas är inte en människa som når sin fulla potential och det är där fokus måste ligga.

Jag tror inte att elitklasser på gymnasiet är lösningen på detta problem, jag tror snarare att någonting måste göras med skolan i helhet och det är inte att i borgarnas stil segregera som ska vara målet. Nej, mindre klasser och mer resurser. Så små grupper att lärarna hinner engagera sig i varje elev, flexibelt undervisningsmaterial så man kan låta elever drivas av det som dom finner fascinerande.

Sverige måste åter bli ett föregångsland i skola och klasstänkande, inget av dom två målet åstadkommes genom att vi segregerar elever. Det åstadkommes genom att göra klasserna mindre och låta lärarna ha möjlighet att ge stöd till var och en för att dom skall drivas vidare. Jag tror på att en lärare ska kunna ge en elev en timmes stöd per dag! Inga klasser över 8 elever!

Gör hela skolan till en elitskola, inte bara dom som redan är begåvade.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

