Gudstro

Ulf Ekman, pastor i Livets Ord, skriver på sin blogg om att Amerikaner tror på gud. Han målar upp detta faktum i vaniljsmakande formuleringar, men vad är det egentligen han skriver?

Nära 6 av 10 ber dagligen till Gud. Av dessa säger 31 % att de får bönesvar minst en gång i månaden och 1 av 5 säger att de får bönesvar minst en gång i veckan.

60% ber till en gud, ser ingen specifikation att det skulle vara Jahve som avses så vi räknar in Hinduer också i detta, varje dag. Att be till en gud får dock ses harmlöst i sammanhanget. Vad folk har för sig i sängkammaren har ingen med att göra, oavsett om det är att fördriva tiden med kärlek eller att be.

20% anser att dom får bönesvar en gång i månaden eller mer.. 30 dagar i en månad… En av 150 böner blir alltså besvarade, om folk önskade sig lite mindre saker skulle nog procenten öka. Attans, mina böner till mig själv slår in i större grad än så! Kanske för att jag har möjlighet att påverka mitt liv… (Siffran blir 1 av 60 om vi räknar på den shysstare siffran 20% får svar varje vecka….)

Mer av denna gudstro behövs i Europa och kanske en del av Europas USA-förakt ligger just här, och inte enbart i politiken. Man kanske helt enkelt är föraktfull och avundsjuk på deras spontana tro på och glädje i Gud.

Att USA-hatet skulle bero på deras tro är nog inte en helt bra analys av Ulf. Jag tror realpolitiska beslut som invasionen av Afghanistan, invasionen av Irak och det reella folkmordet på en miljon Irakier är en viktigare beståndsdel. Vi ateister är inte avundsjuka på er gudstro, vi väljer att glädjas åt det fascinerande och gränslöst intressanta som finns runtomkring istället för att ägna stora delar av vårt liv åt nått som inte finns.

Vi har nog i alla fall inte sådana här siffror att skryta med när det gäller gudstro.

Varför skulle en hög gudstro vara något att skryta med? När det kommer till den fundamentalistiska delen av tro så är det något att skämmas för, något som länder som Israel, Saudiarabien, Iran och USA bör göra. När det gäller den personliga tron, den sansade icke-fundamentalistiska tron, så är den just något personligt som man kan känna glädje för själv möjlgitvis men varför skulle man skryta med den?

Läs hela Ulfs inlägg här.

Den tilltagande gudstron i USA får mig också att tänka på dom relationer som finns mellan Intelligens och Gudstro. Här tänker jag skynda mig att påpeka ett par saker: Det är ett statisktiskt samband dom påpekar, inte ett absolut samband. Jag har träffat otroligt smarta gudstroende personer och nötter till ateister. Däremot finner jag kopplingen intressant. Jag har tyvärr inte heller fått tag på originalrapporten, så jag kan inte gå djupare in på den än vad NYC-Atheist redan gör.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

