Öppet brev till Göran Pettersson

Jag skickade expressens massmail vilket ledde till att Moderate Riksdagsledamoten Göran Pettersson svarade mig. Här kommer hans svar följt av min, långa, replik.

Hej!

Tack för ditt mejl där du framför din oro för den så kallade ”FRA-lagen”. Jag har skrivit rätt mycket om ämnet på min blogg http//dinledamot.blogspot.com och där finns också ett podradioprogram där jag förklarar varför jag tycker som jag gör. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka bloggen och lyssna på podradion. Du får gärna lämna kommentarer på bloggen.

Med vänlig hälsning

Göran Pettersson
Riksdagsledamot (m)
Sveriges Riksdag
100 12 STOCKHOLM
08 – 786 55 43
070 – 388 00 21
Epost: goran.pettersson@riksdagen.se
Blogg: http://dinledamot.blogspot.com
Politisk talradio: http://dinledamot.libsyn.com
Hemsida: http://dinledamot.se

Min replik:

Hejsan Göran,

Jag ska försöka att besvara din podradio om FRA-lagen. Detta inlägg kommer även att presenteras på min blogg, http://berinder.blogspot.com.

Jag vill inledningsvis påpeka att jag är politisk motståndare till Moderaterna och Alliansen inte bara i denna fråga utan i flertalet av dom motioner jag har satt mig in i sedan ni tillträdde makten vid valet 2006.

Det personliga mandatet i riksdagen. I Sverige så har vi en parlamentarisk demokrati (i praktiken, inte formellt) med inslag av personval. Ett personval innebär att mer resurser krävs för att genomföra valet. Då det personliga mandadet inte verkar existera utan det är partiets mandat och partipiskan som gäller som oskriven lag i regeringen är personvalet ett gigantiskt slöseri med resurser.

Att allmänhetens reaktioner på lagen blossade upp i högre skala efter omröstningen beror enligt min uppfattning på att dom som inte tillhör den skara som förstår hur kablad trafik går, vad som räknas som kablad trafik och hur ISO-modellen ser ut för TCP/IP först efter lagen var genomröstad började bry sig och ifrågasätta. Vi är även många som var övertygade om att det fanns fyra liberaler i folkpartiet och inte trodde att starka folklika påtrycknignar var tvungna för att skydda den personliga integriteten. Vi hade fel. Jag är bara besviken att jag inte är en borgerlig röst ni förlorar, jag kan tyvärr inte protestera med valsedeln då ni redan inte har min röst.

Några timmar senare nu, så nu får jag be om ursäkt om jag kommer ihåg fel i något du sa…

Ni röstade om avlyssning av internet, en avlyssning med en teknisk metod ni inte förstår och i vissa hänseenden iaf inte har rätt pga sekretess att sätta er in i. Det är just denna tekniska metod ni förlitar er på ska säkra integriteten och stoppa trafik mellan två svenskar att fångas upp. Den och dom som sedan manuellt går igenom det insamlade datat.

Min korrespondens med riksdagsledamöter innan omröstningen rörde enbart ett partis ledamöter, fp, detta eftersom jag anser att beslutet är högst oliberalt och jag i min enfald trodde att man kunde lita på att 4 så kallade liberaler skulle rösta just, liberalt!

Du säger att frågan inte handlar om rätt eller fel. Lagen är inte fel pga den kan missbrukas, lagen är fel för att den kommer att filtrera mina mail till att börja med. En scanning görs varje gång ett mail från mig lämnar landet och det där redan där kränkningen av integriteten sker, inte när ett eventuellt uppsnappat mail kontrolleras och destrueras av en fra-anställd.

Skulle vara intressant att höra om du tycker att man ska öppna kuvert till misstänkta adresser också, jag menar, man behöver ju inte skriva av det om det visar sig att det inte handlade om ett yttre hot? Eller är brevhemligheten helt plötsligt viktig när det handlar om pappersbrev?

Du tycker att ärendet har blivit ”dåligt hanterat”, att uppgörelsen tyvärr blev smal den här gången. Om man nu har en tradition av breda uppgörelser i sådana här ämnen är det då inte dålig stil av sittande regering att driva igenom en sådan lag med liten majoritet bara för att man råkar få makten i fyra år?

Google har redan sagt att man aldrig kommer kunna placera en server i Sverige om lagen genomförs. Det innebär förlorade jobbmöjligheter i Sverige då vi igentligen ligger bra till (stabilt politiskt klimat, låg risk för jordbävningar och bra kablar.

Skulle att vi redan är avlyssnade göra det rätt av Sverige att också avlyssna oss? Vår integritet i det fallet är ju ni valda till att skydda och det förtroendet sviker ni nu!

Du raljerar en hel del om vad lagen syftar till som t.ex. skydda våra soldater som under nato-flagg är satta att hjälpa USA i sin ockupation av Afghanistan. Det vi kritiker pratar om är inte syftet med lagen och den apparatur som lagen leder till blir installerad i våra routrar till utlandet, det är vad den kan användas till. Minst du hur Mijajlo Mijajlovic blev fångad, klart exempel på saker som inte blir använda som dom var syftade men som ändå folk tycker kan försvaras. Vad händer när FRA fångar upp något som kan användas till ett gott syfte men inte får? Ändamålen mot medlen…

Hmm, en tredjedel av moderaternas väljare är alltså mot FRA-lagen och 100% av moderaterna röstade för… Hoppas ni förlorar var tredje väljare i nästa val pga detta…

Hmm, vi är äntligen överens om nånting: hur lika libertaner och anarkister är…

Angående massmedelandet från expressen så vill jag säga att jag tycker det är otroligt synd att expressen inte la till möjligheten att skriva ett personligt meddelande eller bara en kommaseparerad lista på alla som röstade ja. Sådana länkar borde egentligen göras efter varje beslut på riksdagens hemsida: alla som röstat ja, alla som röstat nej, alla som kvittat ut sig, folk som röstat mot sin partigrupp osv…

Mvh
Leif Landén
Avlyssnad!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

One Comment på “Öppet brev till Göran Pettersson”

  1. Peter Says:

    Skönt svar på tal, jag förstår inte hur den här lagen gick igenom. Jag hoppas att det kommer bli uppföljning av denna konversation här i bloggen så man kan följa diskussionen.


Kommentera

