Positiva vibbar

Såhär i Pride-tider så passar det sig väl att presentera lite positiva nyheter från den religiösa världen. Som jag flera gånger tidigare skrivit om finns det mycket homohets bland religiösa, framförallt kristna som jag har rapporterat om men även i dom andra abrahamitiska religionerna.

Därför gör det mig glad att läsa om en sån som Gene Robinson. Gene är öppet homosexuell och biskop i den Amerikanska Episkopalkyrkan. Jag blir glad därför att han faktiskt har blivit vigd, heter det så?, till Biskop efter och trots att han kommit ut som homosexuell.

När Gene under en predikan i sydvästra London blev hotad av en ung man i publiken började dessa klart liberala kyrkobesökare att sjunga och klappa händerna så dödshoten överröstades.

Kristna som ställer upp på en homosexuells sida, från mina ögon är det sällsynt(även om undantag som min sambo finns) och otroligt hoppingivande!

Den engelska kyrkan har även beslutat att tillåta kvinnliga biskopar, även detta ett tecken på att den anglikanska kyrkans värderingar väger nya testamentets kärleksbudskap högre än gamla testamentets fördömande budskap.

Den angliakanska kyrkan verkan kunna bli en progressiv kraft som kanske kan föra kyrkan in i framtiden om den inte låter sig hindras av dom konservativa krafterna som gör allt för att hålla fast kristendomen i 1500-talet.

Gene och ärkebiskop Rowan Williams är två tecken på att det verkar kunna bli så! Det gör mig varm!

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

