Motståndet mot hbt-kristna

Jag skrev igår om Gene, en homosexuell anglikansk biskop. Jag ville med detta balansera min syn på den kristna homohetsen. Det finns kristna med sunda värderingar, som inte nedvärderar någon för att dom älskar fel kön enligt deras syn. Men så finns det då dom som anser att homosexualitet är en skymf mot deras gud och deras tro. Detta står dem fritt att tycka, det är trots allt en mänsklig rättighet att yttra sin åsikt hur människofientlig den än är.

Jag tänker närmast på debatten kring Jonas Gardell och den doktorshatt han har fått av teologiska fakulteten Lund. Jag hörde själv hedersdoktorsföreläsningen eller vad det nu heter som Jonas gav i Allhelgonakyrkan i samband med föreläsningen i efterhand på tv och jag satte mig genast och letade reaktionerna på nätet, dom är många och dom är blandade.

En blogg som ifrågasätter Jonas syn på Jesus är apg29.com. Det verkar som att Christer skräms lite av synen på Jesus som dom svagas beskyddare och istället vill se en mer dömande jesus-figur. En Jesus-figur som belönar den som levt ett gott liv istället för att frälsa dom utstötta.

Där Christer lyckas behålla sin ton på en sansad nivå tappar dock Peter Edwardsson helt konceptet. I ett inlägg som bara spottar hat och förakt så lyckas han vräka ur sig en hel del om både Lunds Teologiska Fakultet och om Jonas själv.

Att en av landets värsta förespråkare för sodomi och liknande perversioner blir belönad med en hederdoktorstitel vid ett av landets främsta universitet, är minst sagt skrämmande och ett akademiskt lågvattenmärke för Lunds universitet.

Här visar Peter klart och tydligt att det är Jonas homosexualitet man föraktar denna man för, hans syn på Jesus och det han fått hedersdoktorstiteln för är inte ens sekundärt i Peters inlägg. Det spelar ju ingen roll, han är bög! Jonas är kär i en kille och se det går inte för sig.

Även Världen Idag väljer att belysa hur hemskt illa det har gått för Lunds teologiska fakultet och sammanfattar Jonas i dessa ordalag.

Han är provocerade och fräck nog för att bli uppskattad av Medelsvensson som verkar ha en förkärlek för grovkorniga burleskheter och allmän buskis kryddad med vulgära sexuella övertoner.

Tydligt är att Världen Idag ser ner på dessa Medelsvensson och missar att Om Gud förutom att bli sågad av Världen Idag har nått ofantligt många läsare och till min stora förtvivlan, glöm inte att jag är antitheist, fått folk att bli kristna. Men detta är inte kristna som passar in i Världen Idags hårnål. För då ska man inte gilla bögar.

Dagen, en tidning jag i vanliga fall krampar ihop av att läsa i en blandning av förundran, skratt och ilska lyckas i detta fall att prestera det kanske mest balanserade jag har läst om hatten. Jag tar av mig hatten för Dagens skribent i detta fallet.

En som ignorerar fakta i frågan och dissar Jonas gärning är istället David på METANOIA. Han verkar vilja glömma att Jonas skrivit om kristendom i 12 år och presterat ett par böcker i ämnet, det skulle ju helt ruinera hela Davids argumentation… just så ja.

Varför tror jag då att man valde att ge Jonas Gardell en doktorshatt? Ja, troligen för att tvinga fram den här diskussionen i ljuset. Hatten av för Lunds Teologiska fakultet för ett provocerande och bra inlägg i debatten och ett stort grattis till Jonas för hatten på.

Explore posts in the same categories: homohets

2 kommentarer på “Motståndet mot hbt-kristna”

  1. Håkan Landén Says:

    Utan att säga något om abnormiteter &/eller avikelser( typ som att vara borgare eller religiös ), så kan jag tycka att det nog är bra mycket enklare att bli hedersdoktor idag, än det var förut… då det kanske var någon som brydde sig om dylika saker!

  2. berinder Says:

    Det kan jag nog också tycka, det har gått från att vara en bekräftelse på att man har gjort saker som hade dugit som en doktorsavhandling till att bli en hedersutnämning av någon som gjort något bra inom området. Eller i Göran Perssons fall en smidig muta….


Kommentera

