FRA-lagen, en vänsterfråga?

Enligt Magnus Betnér så var tydligen dom flesta som demonstrerade mot FRA-lagen ”vänster”, iaf på förmiddagen när Betnér talade. Om detta beror, som Magnus antydde, att vänster är mer arbetslösa eller att arbetare är vana att kliva upp låter vi vara osagt men jag vill föra fram en annan möjlighet: att mer vänster är emot förslaget!

Jag vet att förslaget kommer från sossarna från början, men så håller jag inte den falangen av SAP för att vara vänster heller. Dom är rena socialliberaler, det FP utger sig för att vara.

Det är en högerregering som drivit igenom förslaget, med tre rösters marginal i riksdagen, mot en stark folkopinion. Det gör mig då direkt ledsen att se plakat med hänvisningar till Sovjet-stater. Dra liknelserna dit dom hör hemma, till dom fascistiska högerregimerna t.ex. liberalen Pinochet.

Det är Pinochets Chile som Reinfeldt & Co driver fram, inte Stalins sovjet. Båda lika fula monster, men skäms den sida som skämmas skall och försök inte driva över det här på vänstern! Vilka partitoppar i Sverige är mot frågan? K, VP, SAP, MP, PP… inte liberalisterna, moderaterna, krist-tokarna utan vänstern.

Explore posts in the same categories: fra, Politik

2 kommentarer på “FRA-lagen, en vänsterfråga?”

  1. Märtagreta Says:

    Jag är inte så insatt som du är men det skrämmer mig oerhört att en så stark opinion, (som jag uppfattat det kom den från alla håll, oberoende av politisk riktning har människor reagerat med avsky över denna lag) bara nonchaleras av vår regering. Hotfullt, detta förmynderi. Kränkande och ett försök till fördummande.

  2. berinder Says:

    Jag kanske borde lägga till att jag då anser att liberaler borde vara emot frågan också visserligen, såg att jag missat det igår!

    Håller dock med dig att regeringens beteende är avskyvärt men det slår nog tillbaka 2010.


Kommentera

