Vilket skulle bevisas…

Idag har jag för första gången upplevt nedvärdering av intelligens på jobbet. Jag har alltid tyckt att företaget, ja hela branschen, jag jobbar i har och bör ha en ganska accepterande syn på intelligens men två stycken av mina kollegor verkar inte dela den synen.

Det som verkar vara det stora problemet är definitionen, folk slänger fortfarande ur sig att ”IQ är inget bra mått på intelligens, det tar ju inte med EQ”. Att här försöka förklara att det beror på att IQ är intelligence quotient och EQ är emotinel quotient biter inte, folk tycker att IQ och EQ låter lika och får då EQ till emotionell intelligens. En begreppsvridning och så är vi ur fas.

Om man tar sig förbi den barriären ska man därefter då diskutera vad det egentligen mäter. Här har jag svårt att hitta rätt ord själv, så det är ju tur för mig att det redan är gjort av andra: Mensa om Intelligens, IQ och Mensa.

Folk frågar om IQ-test är en bra måttstock på hur intelligent man är, och ja, det är det! Precis lika bra som 100m är en bra måttstock på hur snabb man är och bänkpress en måttstock på hur stark man är. Nu är ju inte alla löpare snabba på 100m, vissa är bättre på längre distanser istället. Men det är ingen som säger att Bolt inte är snabb, bara för att han inte vinner 10 000m? På precis samma sätt kan intelligens yttra sig på olika sätt, iq-test är ett sätt att mäta detta på ett så rättvist sätt som möjligt.

För övrigt vill jag bara säga: Vilket skulle bevisas.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Kommentera

