Hur känner du angående EQ?

När man nämner att man har hög IQ kommer ofta kommentaren att det är inget värt utan bra EQ. EQ ska alltså stå för ”emotial intelligence quotient” och wikipedia säger såhär om EQ:

mått på en persons förmåga när det gäller att kunna handskas med egna och andras känslor, ha relationer, motivera sig själv och vara empatisk

Jag gjorde nyligen ett test som ska mäta EQ, det säger varken med vilken SD det är beräknat eller någonting om hur stor normgrupp som har används, dessutom är det tvåvalsfrågor så att det uppenbart är ett meningslöst test är ju otvivelaktigt. Jag fick iaf en EQ på 113 i det testet.

Om någon har ett bra test för att mäta EQ får ni gärna länka det i en kommentar.

Vad är dina tankar om EQ, jag vill gärna höra andras åsikter om detta. Speciellt ni som kritiserar IQ-test utifrån en sådan vinkel…


Your EQ is 113


You usually have it going on emotionally, but roadblocks tend to land you on your butt.

On an average day, you’re quite happy, together, and content. You live your life well.

Your emotions aren’t always stable, but you can go along with the ups and downs pretty well.

You tend to be motivated, energetic, focused, and level headed.

You see the world pretty rationally, and you don’t tend to over dramatize things. When things are bad, you know they eventually have to get better.

What’s Your EQ (Emotional Intelligence Quotient)?
Explore posts in the same categories: iq

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

8 kommentarer på “Hur känner du angående EQ?”

  1. Hawqn Says:

    Your EQ is 127
    You usually have it going on emotionally, but roadblocks tend to land you on your butt.

    On an average day, you’re quite happy, together, and content. You live your life well.
    Your emotions aren’t always stable, but you can go along with the ups and downs pretty well.

    You tend to be motivated, energetic, focused, and level headed.
    You see the world pretty rationally, and you don’t tend to over dramatize things. When things are bad, you know they eventually have to get better.

    När jag tolkade mina egna svar så trodde jag att jag var en elak, grinig jävul… men men, se så fel man kan ha!… tydligen hittat rätt jobb då, säger jag utan att veta hur mycket man kan få!

  2. berinder Says:

    Om dom mäter det med samma SD som vid IQ så ligger du vid dom översta 4% eller nått… 131 innebär iaf ett värde högre än 98% av befolkningen.

  3. Mia Says:

    jag har följt din blogg ett tag, därför jag undrade om det jag skrev, dålig på att kommentera bara….bor inte i ursviken, du blandar ihop mig med någon annan. Jag känner ingen robert vad jag vet.

    EQ och IQ är intressanta saker, frågan är hur bra dom egentligen stämmer…..kan man verkligen mäta sånt där?kan man mäta vad som helst …..

  4. Simon Says:

    Undrar om man kan få mindre EQ beroende på vilket humör man är på.
    Jag menar att man vaknar ju inte på rätt sida av sängen varje dag.
    Ibland är man ju väldigt ”med” i allt som händer å ibland blir man ju disträ…
    Hur kan man mäta barns EQ tro? Ska prova på Alva… hehe…

  5. berinder Says:

    Jag undrar vad EQ innebär egentligen, vilken respons tyder på en hög iq? Har känsliga personer hög EQ?

    Ni får komma förbi och säga hej nån dag! Länge sen ni var förbi!!!

  6. Maria Says:

    Jag fick 160. Om jag ska vara ärlig så tror jag lite på det, faktiskt. Jag funkar rätt bra socialt. Vad tror du?
    Det här kan få kompensera upp att jag bara har ett IQ på 120..

    ”Seriously though, your whole ”Don’t Worry, Be Happy” philosophy is really what defines emotional intelligence.
    You’re warm, open, and very optimistic. You know how to act appropriately, even if you don’t feel like it.

    You are a good communicator, and you have little difficulty with personal relationships – even when you’re dealing with difficult people.
    In general, you are successful, capable, together person. You get what you want out of life. ”

  7. berinder Says:

    Det betyder alltså att du har ett EQ som är högre än 99.993666% av befolkningen, inte illa. Om nu testet räknar på samma standardavvikelse som IQ-skalan, dvs 15.

  8. berinder Says:

    Oj, tänkte visst fel där… Högre än 99,996833% ska det givetvis vara… :)


Kommentera

