Dags att bojkotta biografer?

Jag går mycket mer på bio idag än för 6-7år sedan. Detta beror på tre orsaker:

  1. Sällskap. Nu när jag har en flickvän som vill gå på bio så blir det naturligare att även jag går på bio.
  2. Pengar. Jag har mer pengar nu när jag jobbar än jag hade innan. Därför blir det mer naturligt att lägga pengar på bio.
  3. Fildelning. Jag ser en film och tänker ”Oj, den här vill jag se med bättre ljud och större bild!”

Jag tror inte att fildelning är ett problem för biografer. Tycker jag att en film är bra så går jag gärna och ser den på bio. Att däremot gå och betala 80:- för nått jag misstänker kan vara bra, nej, inte så troligt. Det är bara dom filmer jag längtat absolut mest efter jag sett på bio utan att tanka först: tänk LoTR.

Dom enda jag tror blir lidande ekonomiskt av nedtankning är dom som hyr ut film. Dom kommer sent som hyrfilm, dom finns tidigare och i vissa fall tom i bättre kvalitet på nätet. Dessutom är det framförallt enklare!

För att jag ska betala för att se en film hemma ska det vara:

  1. Enklare än att tanka.
  2. Inte svinigt dyrt.

Enklare är en viktig poäng här. När jag tankar en film är det sällan problem med att se den. En online-tjänst får inte ha konstiga problem, måste funka med Linux osv.

Det gör mig beklämd att se att biograferna gått ihop i en tidningskampanj för att förmå politiker att kriminalisera över 2.2 miljoner människor.

Det går att tjäna pengar. Ni måste bara hitta bättre modeller än dom som är gratis! Biograferna har redan sin modell: bättre ljud och större bild. Ni behöver inte den här lagen, det är inte er den drabbar… Ni tjänar på den.

Explore posts in the same categories: Uncategorized

2 kommentarer på “Dags att bojkotta biografer?”


  1. Just det där med fungerande koncept verkar videobutiken här i kållered lyckats bra med. De bytte nyligen upp sig till större lokal och blev även ett mysigt litet café, en strålande godisbutik och dhl-ombud, med de härliga öppettiderna 11-23.

    Dessutom hyffsat billiga ordinarie hyrpriser och 50% rabatt för ungdomar under 20 år.
    Att, i en butik man ändå passerar på väg från bussen/pendeltåget, kunna hyra en film för typ en tjuga (typ så blev det med rabatten), kanske köpa med sig en macka och en rejäl påse godis till filmkvällen, det täcker faktiskt upp rätt bra…

    Visst kan man ladda ner, men det tar en stund så om du ändå passerar och det är billigt stannar man gärna till…

  2. berinder Says:

    Precis, billigt och enkelt! Om man ska se tankad film är det säkert rätt många som ändå vill ha godis så då går dom dit.


Kommentera

