Orsaker att tanka istället för köpa!

Jag tänker inte säga att det är rätt att skaffa sig upphovsrättsskyddat material från nätet innan vi har lyckats förändra lagarna så att vi har en kulturell upphovsrätt. Däremot kan jag påpeka lite saker som är orsaker till att folk tankar istället för att köpa. Jag tänkte ta en av mina favorit-serier som exempel i detta fallet.

Jag älskar serien 24. Tyvärr hamnade jag på sjukhus under tiden den gick och har således missat några avsnitt, det har dessutom gått så lång tid sen så jag minns inte vilket nr det var på säsongen jag såg. Detta är då skäl att införskaffa den på något vis.

  • Smidighet

Om jag vill ha ett avsnitt, säg första avsnittet av första säsongen lagligt hem idag så måste jag köpa hela första säsongen från någon sida. Hur lång tid det tar innan jag får den? I bästa fall ca 100 ggr så lång tid som det tar att tanka den!

  • Miljö

Jag kan inte välja det miljövänliga alternativet om jag vill ha serien, jag kan inte köpa den och tanka ner den. Nej, jag måste köpa en låda med 7(!!!!) skivor i. Denna låta skall också ha ett färgglatt tryck, den skall transporteras och den skall dessutom skyddas i ytterligare en förpackning från siten jag köper från och hem till mig. Miljöaspekterna är gigantiska med tanke på att det är en vara som skulle kunna transporteras elektroniskt till mig.

  • Estetik och Pris

Om man nu köper en hel serie så har man ofta 2 alternativ: Köp säsong för säsong (ser Ok ut, kommer ut relativt snabbt) för 299kr säsongen i det här fallet. Det är ett helt ok pris faktiskt. Men vill man spara lite pengar så kan man oftast köpa en box. Det konstiga med boxar är att dom har alla säsonger fram till nu. Köper jag boxen för 24 nu får jag alltså säsongerna 1-6. Säsong 7 får jag då köpa löst. Plus redemption, filmen som handlar om tiden mellan säsong 6 och 7… Vill jag ha en snygg box på allt får jag snällt vänta.. och hoppas att en sån kommer. Istället för att tanka allt eftersom och ha det snyggt organiserat på hårddisken bara. Fast att köpa boxen på en gång känns lite övermaga… 1649kr… huga!

Det jag vill ha sagt är egentligen detta: Varför erbjuds jag inte den service jag vill ha för ett rimligt pris? Dra av vad det kostar att skeppa skivor och fodral, att trycka flashiga fyrfärgstryck och låt mig tanka hem filmerna istället. Gör både mig och miljön en tjänst.

Förresten, innehåller boxen 5 eller 6 säsonger?

Boxset för säsong 1-6 innehåller säsong... 1-5?

Boxset för säsong 1-6 innehåller säsong... 1-5?

Förresten, jag önskar mig den där boxen i Julklapp :)

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Orsaker att tanka istället för köpa!”

  1. Beckah Says:

    Japp vi jobbar intensivt för att du också ska få ändan ur vagnen ;-)

  2. Beckah Says:

    förresten så blev jag också påmind om att ”skaffa” en sak när jag läste detta inlägg.


Kommentera

