Hänt i Veckan!

Då jag bloggar om långt ifrån alla ämnen som berör mig och jag tycker känns aktuellt och lämnar flik efter flik öppet i mina webbläsare både hemma och på jobbet så tänkte jag iaf sammanfatta lite vad nyhetsflödet har handlat om senaste tiden. Vad jag tycker är viktigt och vad som berör och ge min kommetar till den senaste tidens nyheter.

Att det är ekonomer som konstaterar att upphovsrätt och patent är farligt för samhällsutveckling lär inte störa upphovsrättslobbyn. Tycker man inte som dom är man ju dålig på det man gör, se bara på deras hantering av Roger Wallis i Spectrial!

Mårtensson är en nyfunnen blogg för mig och har skriver otroligt mycket bra. Han ställer frågan om det är Ung Pirat som är problemet eller partier i allmänhet?

Det absolut sjukaste är att nu kan man förlora jobbet för att man är piratpartist. Detta är en avskyvärd utveckling som alla demokratiska människor måste agera kraftfullt mot. Att inte höra ett enda uttalande från dom etablerade politikerna om detta är skamligt!

Kungliga biblioteket stänger ner sitt öppna nätverk pga att IPRED-lagen gör det omöjligt för dom att ha det öppet. Dom lagar som alliansen driver för att skapa ett övervakningssamhälle med ett stort demokratiskt underskott börjar alltså få effekt! Grattis Regeringen!

Digital Kulturell Allemansrätt verkar vara ordet på allas läppar och visst är det ett fantastiskt sätt att uttrycka det som Piratpartiet kämpar mot! Anna Troberg skriver alltid otroligt bra, så även om detta intressanta ämne!

OneSwarm är ett nytt fildelningsverktyg. Det arbetar med en bittorrentliknade teknik där du tar hem delar av filer från olika personer. Däremot routas allting genom vänner så ditt IP kan bara ses av dom du har delat din nyckel med. Ditt IP kan alltså inte ses av Henrik Pontén på Antipiratbyrån om inte du har godkänt att han ska få vara vän med dig. Jag har ännu inte testat OneSwarm själv och vet inte om det kommer bli det stora, men det är ett bra exempel på att tekniken är före lagstiftningen! Redan innan IPRED träder i kraft så finns tekniken som gör IPRED tandlös! Tydligen gillar inte Antipiratbyrån detta! Fast bör väl noteras att APB förnekar att det är någon från dom som skrivit inlägget…

FRA lägger tydligen ut sina ritningar på nätet för en upphandling. Men jag tror att mina kollegor har rätt i att det troligen inte är korrekta ritningar. Troligen får entreprenören, när upphandlingen är klar, en ny uppsättning ritningar… Jag vill gärna tro att dom inte är helt dumma i huvudet på FRA!

EU har tydligen nånting dom kallar ”medborgarkonsultation” för att skapa nån form av låtsas-påverkan av politiken. Det verkar väl inte vara nånting som kommer revolutionera EU och göra det till en fungerande demokratisk instution men det finns iaf två förslag där som förtjänar din röst. Michael Jönsson har skrivit ett förslag om Upphovsrätten och Christian Engström ett om medicinpatent. Gå in och rösta på dom!

Maloki har skrivit fint om hur hon upplevde sina första dagar i piratpartiet. Jag har själv varit med i två andra partier tidigare och är faktiskt lycklig över att vara en del i en så stark gemenskap. Det finns en grundläggande tanke bakom att dela med sig och hjälpas åt som få andra partier är förunnat. Både jag och Mirfak är omnämnda i inlägget dessutom. Känns lite roligt.

Aftonbladet har vunnit några poäng i teknikmatchen. Chefredaktör Jan Helin tar hjälp av twittersfären för att få respons på etiska spörsmål och tar verkligen till sig av dom kommentarer han får. Tummen upp för Jan!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , .

Explore posts in the same categories: Politik

2 kommentarer på “Hänt i Veckan!”


  1. Svar: Kul att du skaffat blogg Leif, men mindre kul att jag fattade nästan nada av den där länken – vad är baktanken/tanken med den?

  2. berinder Says:

    Du skrev att du läst hela internet… Så jag skickade länken till slutet på Internet ;)


Kommentera

