Det ologiska argumentet

Vill-ha-gratis-partiet. Nej jag stödjer inte kriminella. Ni vill ju bara kunna tanka gratis. Som piratpartist får man stå ut med många påhopp av den typen. Påhopp som grundar sig i en feltolkning av vår vilja att reformera upphovsrätten. Man tror att vi vill göra det lagligt med icke-kommersiell fildelning för att vi vill kunna njuta av film, musik och spel utan att betala för oss. Det kunde inte vara mer fel!

Jag är själv, precis som piratpartiets grundare Rick Falkvinge, programmerare. Jag livnär mig på att skriva applikationer och jag har det även som hobby. Om jag ville göra det enklare och säkrare att tanka upphovsrättsskyddat material skulle jag just nu sitta och skriva kod på open source-projekt som inriktar sig på anonym fildelning t.ex. OneSwarm. Jag skulle inte ge mig in i ett mångårigt projekt för att förändra lagarna kring upphovsrätten.

Det är helt enkelt inte rimligt att tro att så många programmerare, Utvecklingsgruppen i PP är riktigt stor, skulle använda politik som medel för att få se film gratis när vi redan vet att man utan problem kan fildela utan att Antipiratbyrån har en chans att spåra oss.

Många andra har redan skrivit bättre än vad jag kan om varför vi vill förändra upphovsrätten: Arch, Swartz och Calandrella.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , och . Intressant?

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

