Gammelparti – ett etablerat uttryck

Läser Mikaels krönika i dagens Norran och inser att Gammelparti nu är ett etablerat uttryck. Krönikan är enligt mig ett uttryck för någon som verkligen försöker förstå även om han inte håller med, något som många i den politiska debatten saknar idag.

Jag tror dock inte att Ungdomsförbunden förfasas över piratpartiets framfart, jag tror dom ser det som en möjlighet att få kraft att förändra sina moderpartier till det bättre. Att få sina moderpartier att faktiskt ta integritet och mänskliga rättigheter på allvar, även om människan sitter framför ett tangentbord. Jag hoppas på en snabb förändring, även om jag tror att Piratpartiet minst kommer behöva finnas i en tio år innan vi vågar lägga ner kampen. Men få blir gladare än jag om piratpartiet är ett minne blott pga att integritetsfrågorna tas på allvar av båda regeringsalternativen!

Mikaels fråga om FI önskar jag även hade varit min, hur kan dom få komma undan med att vara ett fåfrågeparti när inte vi kan det? Jag tror att Mikaels analys stämmer, tillsammans med många etablerade politikers rädsla att bli sedda som anti-feministiska kan spela in. Själv ser jag mig som feminist, men kan inte tänka mig att bli representerad av FI då jag inte ser dom som feminister.

Om Mikaels syn på oss är att beteckna som tveksamt positiv så ser jag Olas ledare på norran som kritisk istället. Ola vill inte se att vi har ett större program än en fråga, något som bara kan betyda att han inte läst principprogrammet. Har man läst det kan man argumentera att vi bara har tre frågor, men dom spelar över på så många fler områden. Patenträtten rör sjukvårdspolitik via medicinpatent. Patenträtten rör biståndspolitik via patent på grödor. Upphovsrätten rör kulturpolitiken och skolpolitiken. Vården berörs av patenten också. För att inte prata om att all offentlig förvaltning berörs av frågor om öppna standarder och öppen källkod.

Vi är överallt, vi ser bara det mesta från ett idéperspektiv istället för ett procentsatsperspektiv!

Ola har även skrivit om oss förut, där han visar att han förstått att det är en generationsfråga.

Norran har skrivit väldigt mycket och väldigt nyanserat om Piratpartiet denna valrörelse, till skillnad från många andra tidningar och ledarsidor. Dom har dessutom tagit in våra insändare och kritikers insändare i stor utsträckning. Det tycker jag dom förtjänar stor respekt för och dom har min! Ett urval följer här:

Norran har en bra funktion för att länka till relaterade artiklar på sin egen site, jag önskade att dom även la in t.ex. twingly-länkar så att dom gav lite länkkärlek tillbaka. Jag vet ett företag ett par kvarter bort som har kompetens för att hjälpa er… ;)

Läs även andra bloggares åsikter om , , och .

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

