Åsiktsfundamentalism

CMagnusB, med hjälp av Björn Feltén, grävde fram ett citat på Facebook som jag vill lyfta upp.

”The trouble with the world is that the stupid are
cocksure and the intelligent are full of doubt.” –
Bertrand Russell.

samtidigt ser jag en bokrecension, egentligen flera, i aftonbladet där Inga-Lina Lindqvist avslutar med orden ”En värld där sakfrågor är allt.” vilket är en filosofi jag som pirat försöker ta till mig mer av, intressant recension för övrigt också.

Jag såg mitt utträde ur Kommunistiska Partiet den 8 December, gå med i piratpartiet-dagen, som ett sätt att bättre verka för något jag tyckte inom min dåvarande tankeram. Jag har tagit tillfället i akt att prata mer med liberaler, nu när vi är överens om något så är det enklare att föra en diskussion om det vi inte är överens om. Jag har även insett att piratismen är en relativt övergripande ideologi, demokrati och mäniskorättsfundamentalism skulle man kunna kalla det.

Jag har dock lämnat klassanalysen bakom mig, jag tänker inte heller ta till mig en piratistisk analysmodell om någon sådan formuleras. Jag tänker analysera sakfrågor utifrån den samlade kunskapen, den samlade kunskap som vi har tack vare verktyg som bloggar, wikipedia, e-mail, twitter… I varje samtal uppstår det kunskap. Det är där analysen måste utgå ifrån.

Svamlar jag bara rent allmänt för att jag är sjuk eller ser ni den lila tråden?

Explore posts in the same categories: livet, Politik

One Comment på “Åsiktsfundamentalism”

  1. Grå Says:

    Trevlig läsning. Jag är en av de inom Piratpartiet som tagit på mig att försöka knyta ihop de spridda delarna av piratideologin jag sett, och detta var intressant. ”människorättsfundamentalism”. Tänkvärt.
    Däremot har jag aldrig sett några försök bland piratideologer att tillskriva världen en förenklad förklaringsmodell som universellt skulle appliceras på allt.

    Det närmaste jag hittat något sådant skulle vara min egen tes om hur olika politiska idéer och ideologier måste samexistera för att samhället ska kunna utvecklas. Där en dogm dominerar totalt och inte ifrågasätts stagnerar samhällen. Tja, säg gärna till om jag har fel, men jag ser det som ett skäl att vara tolerant och uppmuntra olika åsikter även om man inte håller med dem.


Kommentera

