b som i beta

Ibland faller flera saker ihop. Idag blev det några sådana när jag var hemma sjuk. Dels mina funderingar över dom välspridda inläggen jag har, jag bloggar sällan och jag bloggar om långt ifrån om allt jag vill. Idag insåg jag varför! Jag hinner inte komma fram till exakt vad jag tycker om något och utan något att säga känns det fel att säga något. Jag vill ju kunna stå för det jag skrivit. Att ta bort ett inlägg, att erkänna att jag inte står för något längre det vill jag absolut inte göra. Om det inte är så att jag ändrar åsikt, men då behöver jag ju inte ta bort det gamla för det är ju ren evolution och historiken spelar ju in i hur man når dit.

Det andra som sammanfaller är att jag håller på att läsa igenom två böcker av Johan Norberg. Jag försöker se på världen ur fler synvinklar, för att förstå mer och kunna kliva in i politiska diskussioner med mer på fötterna. Som alltid när man tillgodogör sig nya idéer så väcks det nya tankar. Återigen här är det en evolution som sker, tankar som förändras, tankar som utvecklas, nya tankar som skapas.

Det tredje, som kan tyckas mest trivialt, är en enda tweet som en människa jag aldrig träffat afk skrev på twitter… En tweet som satte igång en tankebana och kommer leda till ytterligare ett evolutionärt steg. Olofb skrev: ”Allt är beta; under utveckling. Programvaror, produkter, företag, samhällen, människor.” vilket fick mig att tänka på mig själv som ett projekt, ett projekt som aldrig kommer lämna beta-stadiet. Något som lämnar beta-stadiet blir obsolet, gammalt och oanvänt. Jag vill ständigt utvecklas, förfinas och förbättras och detta gäller även allt jag gör.

Därför kommer jag nu att låta bloggen byta namn, ”berinder [beta] – människa, tankar och åsikter under utveckling” Kanske var inte 90-talets web så dålig, med en under construction skylt vart man än tittade… Man kanske bara glömde bort att leva efter den också! Jag ska även låta mina åsikter och tankar utvecklas mer än förut, jag ska inte vara lika defensiv. Jag ska dessutom blogga mer, inte låta det faktum att ett inlägg inte blir ”klart” med en färdig åsikt stoppa mig utan kasta ut mina åsikter där, fritt flygande, för allmänt beskådande.

Beta – min nya livsfilosofi!

Explore posts in the same categories: livet

4 kommentarer på “b som i beta”

  1. Olofb Says:

    Jag tackar ödmjukast för omnämnandet ;)

    Tror jag snodde idén från någon IRC-chatt någonstans, men tyvärr minns jag inte idéns rätte upphovsrättsman haha.

  2. Olofb Says:

    (det är av liknande tankeskäl jag medvetet lagt till ordet ”spekulation” på min blogg. jag visar tydligt att det aldrig är något definitivt. det är spelukationer under utveckling. men beta känns som ett goare begrepp!)

  3. Mia* Says:

    Heja! Det låter oerhört befriande och känns som om det kan bli väldigt intressant att läsa bloggen framöver. :)

    Och så skrattade jag när jag såg hur du skrev det – var nämligen själv inne på att döpa om min blogg till ”Mia is a geek [beta]”. Med ”[beta]” i superscript (vad nu det heter på svenska). GMTA, med andra ord.


  4. Beja beta!
    jag håller absolut med om att det är mer befriande att tänka beta istället för att vänta tills allt är på plats och ordnat. så gör jag själv, annars skulle jag nog inte få gjort så mycket… okej att misslyckas ingår för min del också i den ”beta-tanken”.

    så välkommen i beta-klubben ;-)
    ps. kul att vara online på Twitter när beta-ögnonblicket skedde!
    Maria på MIKU
    (mikumaria)


Kommentera

