Jag kandiderar till Piratpartiets riksdagslista!

Leif Ershag
Samhället idag är på väg åt helt fel håll. En snart 100-årig tradition av mer demokratiska rättigheter, större självbestämmande och mindre kontroll håller på att brytas. Den håller på att brytas för att dom med makt inser att om dom inte stoppar den här traditionen så bryts till slut deras makt ned. Jag vill tvärtom slå ett slag för den här traditionen. Jag vill göra det genom att kandidera för Piratpartiet till Sveriges Riksdag.

Sverige har en stark tradition av yttrandefrihet. Det är den enskilt viktigaste rättigheten för att kunna kalla sig en demokrati. Yttrandefrihet har två viktiga sidor, som jag vill till riksdagen för att försvara, rätten till privat kommunikation och rätten att uttala sig offentligt.

Rätten till privat kommunikation innebär många saker, det innebär att om jag skickar ett brev skall ingen ha rätt att öppna det och det innebär att om jag skickar ett mail ska ingen scanna av det innan det nått den avsedda mottagaren. Jag kommer därför verka för att FRA inte längre får tillgång till den internettrafik som passerar Sveriges gränser.

Avlyssning skall endast få ske vid misstanke om brott och efter domstolsbeslut. Rätten att uttala sig offentligt innebär både rätten att uttala sig anonymt och rätten att inte bli censurerad. Skolor och bibliotek skall inte ha filter som förhindrar elever och medborgare möjlighet att tillgängliggöra sig information.

Jag vill i riksdagen verka för att offentlig förvaltning skall övergå till system baserade på öppna standarder och öppen källkod. Det är viktigt inte bara ur ekonomisk synvinkel utan även för att inte information i det långa loppet skall gå förlorad. Öppna standarder ökar möjligheten att data går att tolka även i framtiden.

Upphovsrättslagstiftningen behöver en grundlig genomgång, jag vill i Riksdagen verka för att vi går från den modell som idag förhindrar skapande och spridande av kultur. Jag vill verka för att all icke-kommersiell användning av verk skall vara laglig. Jag inser att detta får långtgående konsekvenser men jag anser att dom positiva fördelarna för remixkulturen och idellt kulturskapande vara värt detta.

Jag står bakom Piratpartiets taktik med vågmästarroll och säger redan nu att jag kommer att rösta med partiet, för att maximera partiets styrka i dom frågor som berörs av principprogrammet. Detta kommer leda till att jag röstar emot vad jag personligen anser vara rätt i en del frågor som inte berörs av principprogrammet. Detta är ett nödvändigt ont för att stoppa den utvecklingen vi har idag och jag vill deklarera klart och tydligt att jag anser det är värt det.

Jag heter Leif Ershag och jag vill bli din kandidat till Riksdagen för Piratpartiet!

Har du några frågor kan du ställa dom här på bloggen, Twitter, e-mail eller ring mig på 070-28 99 501.

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

