Intervju med Henrik Pontén

Fokus har en intervju med Henrik ”Pirate” Pontén där jag fastnar på ett citat:

– Jag upplever att jag tvingas in i rollen som debattör. Som jag ser det är det politikernas roll att diskutera sig fram till en lagstiftning. Men de politiska partierna har ingen trovärdig idédebatt när det gäller internet och vågar knappt stå upp för de lagar de själva har beslutat om. I stället måste vi både delta i diskussionen om lagstiftningen och jobba för att upprätthålla den. Det är en snurrig situation.

Detta beror, Henrik, på att lagstiftarna i riksdagen inte har formulerat och skrivit lagarna själva. Detta beror på attdom får lagen serverad av samma lobbyorganisationer som betalar din lön. Det beror på att det inte är lagar som kommer av den ideologiska grund som dom kom till riksdagen på utan att dom fattade lagar dom troligen inte känner för, utan lagar dom vet ger dom kampanjpengar. Då är det jobbigt att stå upp och försvara dom i efterhand utan det blir ”Nu har ni lagarna, gör vad ni vill med det”.

– Det har blivit en vana att titta sig över axeln i tunnelbanan. Visst rättar jag mitt liv till viss del efter sådant, men på ett personligt plan blir jag bara stärkt i min uppfattning när jag möter hot och hat. Ett tag hörde hot till vardagen, men det har lugnat ner sig på sistone.

Det här är sorgligt för oss i piratrörelsen. Det är skönt att det lugnar ner sig för oavsett hur illa i tycker om sidan som Henrik står på så får vi aldrig aldrig hålla på med hot och våld.

Det tydligaste exemplet är Spotify, som erbjuder gratis tillgång till ett enormt musikbibliotek genom att sända reklam mellan låtarna. För bekvämligheten att slippa ladda ner väljer användarna att stå ut med reklamsnuttarna.

Här tror jag Fokus är fel ute. Spotify slog inte för att det är krångligt att ladda ner, spotify slår för att det erbjuder ett mervärde. Du hör låtarna snabbare än om du ska ladda ner en torrent med en diskografi, att ladda ner låt per låt på torrent vore… vansinne. Istället är det möjligheten att dela spellistor t.ex. som ger ett otroligt mervärde och som gör Spotify till en så bra tjänst.

Henrik Ponténs kamp mot nätpiraterna har pågått i åtta år, gjort honom till rikskändis och lett till oräkneliga mordhot. För honom är tanken på en kompromiss, där upphovsrätten genomgår en remake, fullständigt otänkbar.

Detta är anledningen till att piraterna kommer vinna. Inte att Henrik blir mordhotad då, utan att upphovsrättsfundamentalisterna inte kan tänka sig kompromisser. Det innebär att dom behåller den som den ser ut idag eller att den blir omskriven utan att dom har nått att säga till om. Upphovsrätten kommer att förändras, det är oundvikligt och dom enda som kan tänka sig kompromissa är piraterna.

Vårt mål på Antipiratbyrån är att bli arbetslösa.

Där delar jag och Ponten målsättning. Jag tror även vi delar uppfattningen att piratpartiet inte borde finnas om några år, dock delar vi nog inte anledningen till endera.

Piratpartiet ställer upp i riksdagsvalet 2010. Bli pirat du med och hjälp till att förändra upphovsrätten!

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

