Om källkritik

Vi har idag ett enormt flöde av information som skapas. En siffra som ger lite perspektiv kan vara att det på youtube laddas upp 20 minuter film i minuten. Stämmer siffran* skulle alltså dagens inkomna filmer ta fram till Julafton att se. Detta var en siffra som gällde för ett tag sedan, digitalkameror blir inte mer sällsynta och det är inte färre som börjar använda såna här tekniker för att föra fram sitt budskap.

Jag har fått 200 blogginlägg i dom bloggar jag valt att följa i min reader idag, 200 inlägg från bloggare jag ansett skriver intressant. Jag hinner inte läsa allt utan skyndar mig igenom det som låter intressant och passerar resten. För varje sak jag läser tvingas jag ställa ett par frågor.

  1. Är detta relevant?
  2. Är detta korrekt?
  3. Bör detta leda till en bloggrespons från mig?
  4. Bör jag dela detta med mina vänner?

En av dom viktigaste sakerna att ta i beaktande när jag fattar dessa beslut är källkritik.

Elever dåliga på källkritik
Elever på skolorna får alldeles för dålig information om källkritik. Det behövs aktiv lektionstid att gå igenom vad källkritik är. Att leta motargument. Hur man inte kan lita på siffor man läser utan att kontrollera vad originalsifforna sa, egentligen. Det kräver statistisk kunskap för att kunna tolka själv, se om argumenten stödjs av siffrorna som står i datat.

Jag har vridit och vänt på data i en graf en gång, för att visa det jag ville att grafen skulle säga. Datat ljuger inte, grafen ljuger inte. Men om jag hade valt den första designen på grafen hade jag inte kunnat använda den i min argumentation. Statistik kan utnyttjas genom att den presenteras på ett för argumentationen fördelaktigt sätt.

Rent skitsnack
Det finns en annan aspekt också och det är när folk i argumentationer tar och hittar på fakta. Det är våran djävla plikt att lära våra medmänniskor att ifrågasätta sånt som kastas på dom i argumentationssituationer. Själv funderar jag på att sammanställa dom siffror jag gillar att använda i debatter i en liten svart bok med fullständig källhänvisning. Att kunna visa någon originaldokumentet på ett bibliotek eller på nätet är ett bra grepp.

Skolan
Man kan inte överlåta detta helt på skolan, men jag vill utöka samhällskunskapen i grundskolan eller möjligtvis svenskan till att inkludera en betydligt större del av källkritik än vad det gör idag. Källkritik är en viktig del av att vara en del i samhället, att kunna värdera politiska utspel i en kontext.

(*) Du får stå för källkritiken själv.

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

