Demonstrationsrätten

Genom olika källor nås vi av rapporterna från Köpenhamn. Rapporter som handlar om hur den danska polisen kränker och mänskliga rättigheter i grov skala[Läs länken NU!]. gäller oss alla och det är allas ansvar att ta upp diskussionen för att försvara dom!

Jag har aldrig varit med på en demonstration som nått dom nivåerna men jag har gått i demonstrationer där jag har känt mig hotad av den blotta mängden poliser som funnits i närheten. Jag har aldrig haft för avsikt och heller aldrig brukat våld under en demonstration, ändå känner jag mig hotad ibland när jag demonstrerar. Danska polisen har dessutom fått lagar som verkar specialdesignade för att minska demonstrationsrätten lagomt till toppmötet.

Dom flesta poliser är bra, detta ska man ha helt klart för sig. Vi måste undvika att göra samma misstag som polisen i Köpenhamn gör, att bunta ihop människor för att dom delar en etikett. Under är etiketten demonstrant, är du en demonstrant och några demonstranter beter sig illa – så är du en av dom som beter sig illa. Vi får inte tänka likadant om poliser, alla poliser är inte idioter som hellre använder batongen än pratar.

Efter skotten mot Hannes i Göteborg förändrades stämningen otroligt i Sverige. Att se poliser skjuta Hannes bakifrån, han hade vänt sig, var en skrämmande syn. Visst, Hannes var ingen duvunge. Han kastade sten på polisen. Men han blev skjuten, i ryggen, av svensk polis. Jag har pratat med bekanta som var på Lithfeldska när polisen stormade, som behandlades som terrorister fast dom bara var där för att fredligt protestera.

Det är minnen från då som nu spelas upp i mitt huvud när jag hör om vad som händer i . Jag väntar bara på att höra att skotten fallit. Att polisen misshandlat någon till döds.

Det ligger i demonstrationens natur att man vill ta sig inom hörhåll från det man demonstrerar mot. Det ligger i polisens natur att vilja hålla demonstrationen så långt borta så konflikter inte kan uppstå. Det är dessa två naturelement som krockar och det är det mänskliga psyket som bryter först. Det leder till våld, från den ena eller andra sidan. Den ena sidan har mängderna, den andra vapnen. Det finns en otroligt riskabel balans i det. En balans som brister pga frustration.

Tyvärr.

Explore posts in the same categories: fascism, Politik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Demonstrationsrätten”

  1. Olofb Says:

    Jag blev ganska upprörd när jag läste berättelsen hos Elin; men än mera upprörd när jag läste kommentarerna från vissa. Demonstrationsrätt är så grundläggande i en demokrati att en rödgul flaskblandare börjar vispa för mig..

  2. berinder Says:

    Jag visste inte om jag skulle skrika av ilska eller gråta av sorg igår… :(


Kommentera

