Dags att remixa kunskapssamhället

Ett blogginlägg blev idag väldigt tydligt för mig. Jag bläddrade igenom dom blogginlägg som jag har markerat att jag borde blogga om. Listan sträcker sig bak till November så vissa av inläggen måste jag läsa om. Det som jag läste om idag har ett svtplay-klipp med, som inte finns kvar på nätet då dom bara ligger kvar i en vecka.

Intresant nog är det också ämnet på blogginlägget.

SVTs material borde släppas under Creative Commons så att man kan använda deras videoklipp till att rapportera om nyheter på ett mer kreativt sätt. Jardenbergs förslag på hur man ska göra är bra, även om en stor del av en sådan sites administration skulle vara att battla i domstolar och hitta förbi nedstängda operatörer.

Den här, danska, videon illustrerar faktiskt otroligt sött vad som sker när man har material under creative commons istället för en standard-copyright. Något som även Europas kulturhuvudstad 2014 borde lära sig!

Vi behöver en remix av samhället, en remix piratpartiet kan skapa. Det vi behöver är din röst den 19 September!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , och .

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Dags att remixa kunskapssamhället”

  1. Lasse Says:

    OK. Och vad ska Piraterna göra för dom funktionshindrade…?

  2. berinder Says:

    Reformera patentsystemet så att forskning kring hjälpmedel för funktionshindrade inte begränsas av patent. Läs den här kommentaren för det första exemplet jag hittade: http://fridholm.net/2009/09/03/patent-som-ide-och-krass-verklighet/#comment-28567

  3. Olofb Says:

    Remixa samhället – Me like ;)

  4. Lasse Says:

    Njae… Det där var alldeles för långsiktigt för att min röst ska bli av Piratfärg. Det måste finnas mer konkreta och direkta förslag som direkt riktar sig till handikappgrupperna. LSS/LASS tex. Vad händer där…? Huvudmän…? Stat/Kommun… Vård…

    ja massor med frågor och ett svar om patent ger jag faktiskt inte mycket för… Sorry…

  5. berinder Says:

    Det är ju utan tvekan så att Lila inte är för alla, det sticker jag inte under stol med. Om det är så att Alliansen och den Rödgröna röran står väldigt långt ifrån varandra i dom frågor man håller som viktigast så är det troligen lämpligare att man röstar på nått av dom två valen.

    LSS/LASS måste jag, tyvärr, erkänna att jag inte läst in mig på i särskilt stor utsträckning. Framförallt vet jag inte vilka brister det finns och vilka förslag dom olika blocken har lagt runt omkring dom lagarna.

    Jag skulle bli väldigt glad om du kunde peka på en bra källa om skillnaden mellan blocken i frågorna. Jag är alltid intresserad av att lära.


Kommentera

