Hall of Shame

IBM toppar återigen patentens Hall of Shame, den lista över vilka företag som ansöker om flest patent för att förhindra konkurrens.

Jag rekommenderar intresserade att läsa Rick Falkvinges blogg-serie i tre delar om patent.

Del 1 | Del 2 | Del 3

Explore posts in the same categories: Politik

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Hall of Shame”

  1. Pelle Says:

    Nej, men däremot var IBM det företag som fick flest patent BEVILJADE 2009 av USPTO.

    Om nu ni pirater även skall leka med patent så kanske ni borde veta vad ni pratar om (från början).

  2. Mia* Says:

    Hur vet du att det är för att förhindra konkurrens? Nu är jag visserligen själv anställd och därmed kanske färgad och hjärntvättad men jag har snarare känslan av att det handlar om att hindra andra från att förhindra konkurrens – man patenterar för att kunna släppa fritt snarare än för att låsa in.

  3. berinder Says:

    Man bygger upp enorma arsenaler av Patent för att ha ifall man blir anklagade för patentintrång i princip. Detta anser jag vara att motarbeta konkurrens.

    Pelle: Oups, jag erkänner mitt misstag. Borde ha skrivit att dom fått flest patent beviljade.

    Måste kolla om dom listorna har samma ledare, eller vet du om dom inte har det?

  4. E-mannen Says:

    @Mia: ”man patenterar för att kunna släppa fritt snarare än för att låsa in.”

    Om patentsystemet används enbart för det här så behövs väl inte patentsystemet?

  5. Mia* Says:

    Det känns som om någon försöker lägga ord i munnen på mig, för det enda jag har uttalat mig om ovan är IBM, specifikt – vet inget alls om hur andra företag agerar och har inte heller uttalat mig om patentsystemens vara eller icke vara.

    @berinder: Vet du att IBM gör så eller antar du bara?

    Och såklart kan det mycket väl vara så att även IBM patenterar enbart för att hindra andra från att tjäna pengar på deras dyrt framforskade idéer. Det är ett stort j-a företag, som har många olika intressen och förmodligen agerar olika inom olika områden.

    Men jag har i alla fall full förståelse för att man i princip tvingas patentera när systemet nu finns. Och används som det gör.

  6. berinder Says:

    Jag saknar insyn i IBM och mitt inlägg är mer menad allmänt i patentcirkusen. Däremot så är det korrekt att man inte kan anklaga något företag för att systemet ser ut som det gör, det är systemet vi måste förändra.

    Skulle gärna höra siffror över hur många patentjurister IBM har. Att prestera 13 patent per dag, inklusive helgdagar, när dom rimligen kräver en hel del jobb är fascinerande.


Kommentera

